woensdag 22 augustus 2012

Zelf wax maken

Al een tijdje geleden maakte Mascha van Beautygloss een filmpje over hoe je zelf suikerwax kan maken om je te ontharen. Toen had ik al tegen mijzelf gezegd van dit zelf eens te doen maar dit heb ik echt blijven uitstellen. Nu deze week ook Maud van BeautyBeforeBreakfast aankwam met de DIY heb ik zelf ook naar de winkel gegaan en de spulletjes weest gaan kopen. Vandaag laat ik jullie zien op welke manier ik de wax heb gemaakt en morgen toon ik dan hoe je hem kan gebruiken, als mijn wax tenminste gelukt is! Alle credits gaan naar Mascha en Maud, want van hun heb ik dit idee opgedaan om het zelf ook te proberen.


Als eerste beginnen we bij de benodigdheden. Voor het maken van de wax heb je het volgende nodig:
- Suiker (om het even welke soort, ik gebruik kristalsuiker)
- Citroensap (vers of uit een flesje)
- Water
- Een pannetje voor op het vuur
- Een bakje om het daarna in te bewaren
- Een lepel

Je begint met 2 glazen suiker in het pannetje te doen, samen met 1/4e citroensap en 1/4 water. Je mengt alles goed door met een lepel en zet dit daarna op het vuur.

Je zal merken dat het goedje al snel begint te koken (zie je doordat er belletjes komen opborrelen). Als je in dit stadia zit dan kan je met je lepel het schuim verwijderen door te roeren. Ook zet je het vuur wat lager zodat alles gewoon nog wat verder kan sudderen. Als de wax een soort goudbruine kleur heeft en niet meer al te waterig is mag je het overgieten naar je bewaarbakje. Alles laat je afkoelen, dit duurt wel een tijdje tegen dat het afgekoeld is.

Zo dit is hoe je de wax maakt. Ik hoop dat mijn wax gelukt is. Indien je wax nog te gelig is kan je hem nog eens herkoken, indien 'ie te bruin is, jah dan is hij voor de vuilbak.

Q: Hebben jullie al eens zelf wax gemaakt?