woensdag 8 februari 2012

Hoe staan jullie tegenover allochtonen?


Een goede week terug heb ik een neger leren kennen op de trein en onlangs zag ik hem terug. Hij kwam bij me zitten en we begonnen een gesprek. Hij is momenteel aan het inburgeren en volgt een cursus Nederlands zodat hij hier kan blijven. Ook speelt hij voetbal bij een plaatselijke ploeg en zou graag naar de eerste klas gaan spelen. Het gesprek verliep fijn en vlot tot hij op een gegeven moment vroeg 'Waarom ben jij zo vriendelijk tegen mij? Andere meisjes zijn altijd bang van mij!' Ik antwoordde : 'Nu ja ik volg toegepaste psycholoog, ik moet mij sowieso socialer opstellen en openstaan voor anderen. En ook is het onbestaand dat ik vooroordelen zou hebben. En waarom zou ik bang zijn?'

Het zette me aan het denken...

Ik vond dit zo jammerlijk dat hij dit zei en het deed me weer denken aan alle vooroordelen die er wel zijn in de wereld. Ieder heeft zo zijn eigen cultuur en daarbij gelden andere waarden en normen. Dit zagen we vandaag nog in het vak 'beroepsethiek'. Je heb de Ik- cultuur die vooral op zelfstandigheid en zelfvertrouwen en eigen mening steunt.Hiertoe behoort dus onze Westerse cultuur. Daarnaast staat dan de Wij-cultuur waar gezin,familie en geloof van belang zijn. Hiertoe behoren dus de Turken en Marokkanen en nog vele andere culturen. Sommige culturen groeien dus heel sociaal en open op en leggen contacten alsof het niks is. Ze worden graag omringd door anderen, leren graag andere mensen kennen...

De volgende halte stapte er een man op die zich naast me kwam zeggen. Meteen kwam ons gesprek tot een stop. Je merkte gewoon dat de neger zich tegengehouden voelde om nog verder met mij te praten. Dit vind ik heel erg. Hij dacht waarschijnlijk dat de man ging denken van 'Jah, het zijn weer die zwarte die hier de meisjes lastig vallen'. Erg spijtig voorval, had ik hierbij nu het probleem moeten benoemen? Of heb ik er goed aan gedaan om te zwijgen? Geen idee. Ik hoop alvast dat ik mijn nieuwe vriend binnenkort nog eens zie tijdens een treinritje.