vrijdag 13 januari 2012

Panorama: Als het geen leven wordt.


Gisterenavond was er een wel zeer emotionele reportage op Panorama namelijk i.v.m. de abortuswetgeving. Die zegt dat je maximum in de 12e week je zwangerschap kunt onderbreken. MAAR! Bij een zware en ongeneeslijke aandoening kan je je zwangerschap zelfs nog tot de dag voor de geboorte afbreken. Je dood in deze gevallen dus een levensvatbaar kind.

Hieronder zien jullie de reportage die een 50-tal minuutjes duurt. Vooral het begin is het meest aangrijpend want hier spreekt een koppel die hun levensvatbare kind hebben laten 'doodspuiten' in de baarmoeder en de vrouw moest daarna dus nog bevallen van haar kind.
Als het geen leven wordt

Ik weet niet goed wat ik er moet van denken. De wet is heel onduidelijk, bij een ongeneeslijke aandoening kan iedereen zich wel iets voorstellen maar waar trek je de grens bij het woord 'zwaar'.

Mijn oma had 3 kinderen waarvan 2 met de ziekte van Duchenne, zij heeft nooit de keuze gehad om de zwangerschappen stop te zetten en ze heeft het wel MOETEN doen met hetgeen ze had. De kinderen waren ook op 20-jarige leeftijd gestorven wat na al die goede zorgen zeker ook een zware klop moet geweest zijn.

Toch wil ik hier geen uitspraken over doen, ieder persoon is uniek en heeft een andere draagkracht. De ene persoon kan veel aan de andere niet. Ik kan nu trouwens ook nog niet weten wat ik zou doen moest ik in die situatie zitten. Ik wou gewoon even deze reportage met jullie delen, het zet jullie misschien even aan tot denken, net zoals het bij mij deed. Wat als het geen leven wordt ?