zondag 8 januari 2012

Psychosomatische aandoeningen


Psychosomatisch, psycho en somatisch. Een psychisch probleem gaat zich dus uiten in lichamelijke klachten.

Morgen heb ik mijn eerste examen mondeling en opnieuw giert de stress door mijn lijf. De eerste examenperiode van elk schooljaar lijkt voor mij echt een zware overbrugging. Elke keer opnieuw heb ik dan twijfels over mijzelf, over mijn kunnen. Kan ik de richting wel aan? Ik ben bang om het niet te kunnen, om te falen. En dit uit zich in lichamelijke klachten. Zo loop ik al sinds gisteren met hoofdpijn rond en kreeg ik vandaag ook nog eens buikloop. Gelukkige ben ik tegen maximum het eind van deze week alweer gewend aan het 'examens hebben'-fenomeen. 

Ik weet eigenlijk niet waarom ik mij zo druk maak, ik weet dat ik verstandig ben, en dat dit de richting is die ik wil doen. Dit is hetgeen waarvan ik mijn carrière wil maken. Toch ben ik bang om mensen teleur te stellen zoals mijn ouders die elk jaar bakken geld geven zodat ik naar school kan gaan. Ook ben ik bang mijn vriend teleur te stellen. Ik volg deze richting met de droom een leuke en goedbetaalde job uit te kunnen oefenen. Op die manier kunnen we samen bouwen aan onze toekomst. Ook ben ik bang om mijzelf teleur te stellen, ik weet dat ik het kan en als ik dan zou opgeven ...

Deze stress samengaande met het feit dat mijn vriend vandaag vertrokken is naar zijn thuis zorgen ervoor dat ik nogal emotioneel ben. Ik en mijn vriend zaten gedurende de vakantie 2 weken constant bij elkaar en het afscheid viel ons zwaar. We raken snel opnieuw gehecht aan elkaar en dromen al naar een huisje voor ons beiden. Voor mij kan het niet snel genoeg gaan, ik wil elke dag samen zijn met mijn vriend. Samen slapen, samen knus in de zetel, voor elkaar zorgen. Jammer genoeg kan dit nu nog niet. Hij heeft zijn job en ik moet nog naar school.

Ik zal straks maar nog wat homeopathische troep innemen om ervoor te zorgen dat ik toch een goede nachtrust heb. Hopelijk komt morgen alles goed en ik verlang alweer naar dinsdagavond, dan komt mijn vriend opnieuw even bij me.