woensdag 11 januari 2012

Reizen met de trein


Ik ben, net zoals vele mensen, een trouwe treinreiziger. Zo goed als elke dag zorgt onze NMBS ervoor dat ik "tijdig" op mijn bestemming aankom. Je ziet hem al aankomen, een klaagartikel over het treinreizen. Nee, ik ga het niet hebben over vertragingen en aflastingen maar over hoe je je hoort te gedragen op een treinstel!

Vandaag was weer zo'n dag. Lekker op de trein om 16 uur, althans dat dacht ik. Voor ik op de trein geraakte kwam er eerst nog een hele rompslomp pubers en schoolkinderen de trein afgestormd. Lawaai, kabaal, getier en getetter. Fijn jongens, heb ik vannacht effe lekker niet geslapen, ben ik momenteel doodmoe en gaan jullie dan even lekker 'overactive' doen.

Eindelijk op de trein geraakt, plaatsje bemachtigd in een lege vierzit. Toch komt er nog een iets oudere man over me zitten, lekker rustig zijn krantje lezen. De trein vertrekt en ik merk in mijn vizier dat die 14-jarige puber lekker zijn voetjes op het tafeltje plaats. Zijn dat nu manieren? Met u voeten op een tafel liggen? Doet ie thuis ook zeker? Wel jammer! Hij is hier niet thuis en moet zich aan de sociale regels houden. Dit word niet aanvaard, althans nog niet door mij aangezien ik psychologe word en ik toch wel wil dat de wereld de regels kent en manieren heeft!

Na het voeten-op-de-tafel kwam het hoofd-door-het-treinraam. What the fuck! Deze jongen heeft echt geen idee welke gevaarlijke manoeuvres hij maakt. Wie steekt in godsnaam zijn hoofd door het raam van een rijdende trein? Is dit niet verboden? Ik probeer oogcontact te leggen om hem zo een afkeurende blik te bezorgen maar hij merkt het niet.

Op naar fase 3 van zijn irritante plan namelijk lekker luid lachen en praten met zijn 2 vriendinnetjes terwijl de rest van de wagon zwijgt. Ik merk dat de spanning stijgt. De man rechtover mij hoest heel onsubtiel en kijkt in de jongen zijn richting. Toch blijft het getetter doorgaan. Dit snap ik nu zooo niet? Is het nodig dat de hele wagon je leven weet? Heb je niet door dat iedereen zwijgt in de trein behalve jij? Heb je geen respect voor mensen die al van 's morgens aan het werken zijn en nu graag rust willen? Hilarisch genoeg hangt er boven de jongen een affiche op die zegt dat je je muziek, mp3 en dergelijk stil genoeg moet zetten zodat je anderen niet stoort.

De vriendinnetjes verlaten de trein, yes eindelijk stilte. Heel onbeleefd gooit de jongen zijn rugzak op de lege zetel voor hem en legt zijn voeten er bovenop. Hij zal het ook nooit leren.